1.Początki obrazów
rysowanych światłem |
Pierwsze ślady
zainteresowania otrzymywaniem obrazu można odnaleźć już w starożytności. Nie
wiadomo w jakim stopniu wiedza starożytnych pozwalała na rejestrację "odbić
natury". W VI wieku p. n. e. Arystoteles jako pierwszy odkrył zjawisko
światłoczułości, stwierdzając, że zielony barwnik roślin, chlorofil powstaje na
skutek działania światła. Istnieją również przypuszczenia, że kapłani znad Nilu
znali fenomen camera obscura [rysunek 1.] oraz posiadali rozbudowaną wiedzę na
temat zjawisk optycznych, którą wykorzystywali do obserwacji gwiazd. *1
Camera obscura (z łac. ciemna skrzynka), składała się z zamkniętej
skrzyni, obitej wewnątrz ciemnym materiałem w celu zredukowania odbić wpadającej
wiązki światła. Z tyłu znajdowała się matowa szybka, na której powstawał
obrócony obraz. Mechanizm powstawania obrazu działał na zasadzie wyodrębnienia
wiązki promieni, które załamywały się na krawędziach małego otworu na przedzie
skrzyni, tworząc pomniejszony obraz na przeciwległej
ściance. Nierzadko była
wielkości dużej izby. *10
Ostatnim z
prekursorów zwiastujących narodziny fotografii był francuski nauczyciel i oficer
armii napoleońskiej Joseph Nicéphore Niepce. Wielu badaczy przeszłości
fotografii uznaje go za ojca pionierskiego odkrycia fotografii. Niepce dochodzi
do metody otrzymania utrwalonego obrazu za sprawą przypadku. Zafascynowany
litografią, poszukuje lepszego systemu wykonywania płyt litograficznych. W tym
celu wykorzystuje ciemnię optyczną oraz asfalt syryjski, - materiał znany ze
swej światłoczułości. Montował on w camera obscura metalową płytkę pokrytą
asfaltem, czego efektem było naświetlane przez około dziesięć godzin pierwsze
zdjęcie. Pierwsza zachowana fotografia otrzymana przez Niepce’a została wykonana
w 1826 roku i przedstawia widok z okna jego pracowni. Rok później udaje mu się
kolejne przełomowe przedsięwzięcie, mianowicie utrwalenie pierwszego wizerunku
człowieka. Był to wykonany na papierze portret kardynała D’Amboise, [rysunek 2.]
uzyskany poprzez odbicie z metalowej planszy, używanej do naświetlania
heliografii.
Równolegle w wielu miejscach w Europie trwały liczne prace nad uchwyceniem obrazu. W Paryżu Louis Mandé Daguerre prowadził doświadczenia nad światłoczułością związków chemicznych. W 1827 roku poznał Niepce’a, a w dwa lata później założył z nim spółkę o nazwie Niepce-Daguerre. Spółka była oparta przede wszystkim na wkładzie Niepce’a i jego wynalazku heliografii. Natomiast Daguerre wniósł jako swój udział nowy model aparatu fotograficznego [rysunek 3.].
W 1833 roku, po
śmierci twórcy heliogramów Daguerre samodzielnie prowadzi dalsze badania. Jego
zmagania zostają uwieńczone sukcesem dopiero sześć lat później, kiedy to
powszechnie ogłasza, iż opracował technikę zdjęciową, nazwaną od jego nazwiska
dagerotypią. Powierzchnię metalowej płytki nasączał jodkiem srebra, a następnie
naświetlał kilka lub kilkanaście minut. Po wywołaniu w związkach rtęci i
utrwaleniu otrzymywał gotowy dagerotyp. *2
Wynalezienie w 1871 roku suchej płyty bromowej stało się ważnym
wydarzeniem w dziejach historii fotografii. Twórcą tej techniki był angielski
wynalazca i fotoamator Richard Leach Maddox. Odkrycie to spowodowało dynamiczny
rozwój przemysłu fotochemicznego. Udoskonalenia techniczne jakie zostały
wprowadzone przez Maddoxa przyczyniły się także do późniejszego rozkwitu
fotografii amatorskiej.
Jednak najbardziej rewolucyjnym krokiem umożliwiającym rozwój fotografii
był wynalazek George’a Eastmana. Zastąpił on szklaną płytkę bromową negatywem
opartym na taśmie celuloidowej. Dzięki temu w 1888 roku amerykańska firma Kodak
opracowała lekki i prosty w konstrukcji aparat fotograficzny. Początkowo
sprzedawano ten aparat wraz z filmem, na którym otrzymywano 100 zdjęć. Po
naświetleniu negatywu należało go odesłać z powrotem do dystrybutora, zgodnie z
lansowanym przez Kodaka hasłem "Ty zrób zdjęcie my wykonamy resztę". Wydarzenie
to zapoczątkowało masową produkcję aparatów fotograficznych. Dostęp do
fotografii został ułatwiony dzięki bardzo prostej obsłudze oraz wielu
udoskonaleniom technicznym nowego sprzętu fotograficznego. "Fotografowie wyszli
na ulicę, emulsja fotograficzna stała się tak czuła, że umożliwiła wykonywanie
zdjęć migawkowych (z ręki) bez potrzeby użycia statywu". *1
Z początkiem lat 80
XX wieku pojawił się sprzęt wideo umożliwiający nagrywanie udźwiękowionych
filmów, które mogły być następnie odtwarzane w magnetowidzie. Wraz z rozwojem
kamer wideo powstawały coraz nowsze formaty zapisu i odtwarzania, zapewniające
coraz wyższą jakość przy wciąż zmniejszających się gabarytach kamery.
Format Hi-8 cechowała prawie profesjonalna jakość, był nawet używany w
realizacji fabularyzowanych filmów dokumentalnych. Niestety analogowy sygnał
wideo miał swoje ograniczenia, które spowodowały, że musiał ustąpić miejsca
technologii cyfrowej
Wprowadzenie cyfrowej technologii wideo (DV) pozwoliło zmniejszyć
rozmiary kamer, poprawiło jakość rejestrowanego materiału oraz umożliwiło domową
edycję obrazu. W ostatnich latach technologia cyfrowa jest stale udoskonalana, a
ceny urządzeń ciągle spadają. Dzięki czemu cyfrowy sprzęt zdominował rynek
domowych zestawów audiowizualnych.
Kamery znajdujące się obecnie na rynku to w przeważającej części
urządzenia cyfrowe. Na 10 kamery będących na sklepowej półce tylko 2 to kamery
analogowe. Nowy cyfrowy format wideo w kamerach amatorskich został wprowadzony
na rynek przez firmy Panasonic i Sony w roku 1997. Powszechnie znany jako DV
(ang. Digital Video – wideo cyfrowe) albo MiniDV.
Pomysł kamery i
wyświetlania obrazu zrodził się pod koniec dziewiętnastego wieku. Pierwsze
urządzenie do przechwytywania obrazów ruchomych zostało opatentowane w 1923 roku
przez Vladimira Kosmę Zworykina i nosiło nazwę ikonoskopu. Cztery lata później
Philo Taylor Fransworth przesłał obraz składający się z 60 linii (do tego celu
wykorzystał pomysł z dzieciństwa gdy miał zaledwie 16 lat). Urządzenie
Franswortha umożliwiło przeprowadzenie pierwszej transmisji zawodów sportowych z
Olimpiady w Berlinie w 1936 roku. Większość telewizorów działa na podobnej
zasadzie jaka miała zastosowanie w latach 30 – działo elektronowe wysyłając
wiązkę elektronów kreśli poziome linie na kineskopie i w ten sposób tworzy
obraz.
Pierwsze urządzenie do rejestracji audiowizualnej powstało w latach 50 w
AMPEX Corporation. Zasada jego działania oparta była na opracowanych już w roku
1899 właściwościach magnetycznych materiału. Urządzenie oficjalnie zostało
zaprezentowane w roku 1956. Właśnie ten rok uznawany jest za narodziny
rejestracji audiowizualnej.
1975 rok
zaowocował wprowadzeniem przez firmę Sony pierwszego magnetowidu przeznaczonego
dla masowego odbiorcy o nazwie Betamax. Już w rok później firma JVC
zaprezentowała konkurencyjny format zapisu wideo, czyli VHS. Mimo, że
magnetowidy Betamax oferowały lepszą jakość obrazu niż sprzęt VHS przez błędną
politykę marketingową firmy to właśnie VHS zdominował rynek konsumencki. Firma
Sony starała się zachować technologię Betamax tylko dla siebie. Natomiast JVC
udostępniło licencje na swoje rozwiązanie dla wszystkich zainteresowanych. W
rezultacie na rynku pojawiło się więcej odtwarzaczy VHS oraz filmów w tym
standardzie, co ostatecznie wyeliminowało format Beta z rynku konsumenckiego.
Formaty Beta i VHS oparte są na analogowej technologii rejestracji
(podobnie jak w magnetofonie kasetowym). Słowo analog (analogowy) czyli podobny,
ale nie identyczny i dlatego też rejestracja analogowa jest reprezentacją
podobną do oryginału.
Technologia analogowa polega na przekształceniu sygnału źródłowego na
prąd o zmiennym napięciu. Analogowe urządzenie rejestrujące wykorzystując
informacje o wartości napięcia przekształca sygnał na impulsy magnetyczne o
zmiennym natężeniu przenoszone na nośnik magnetyczny. Jakość nagrania zależy od
wielu czynników, ale największą słabością technologii analogowej jest brak
stabilności. Przy każdym kopiowaniu nagrania z taśmy oryginalnej, mamy do
czynienia z niedokładnym odtworzeniem przebiegu zmian napięcia, co z kolei
prowadzi do coraz większego obniżenia jakości.
Podstawą działania
komputerów i technologii cyfrowej jest bit. Bit reprezentowany jest przez dwa
stany – włączony i wyłączony ( te stany w zapisie komputerowym reprezentowane są
odpowiednio przez: jedynkę i zero). Każda litera alfabetu może być przedstawiona
w postaci kombinacji ośmiu bitów (osiem bitów to jeden bajt). Przy pomocy zer i
jedynek możemy przedstawić litery, ale mogą one być użyte do przedstawienia
dźwięków, obrazów i nagrań wideo. Podczas przeglądania stron WWW, oglądania
filmu DVD czy słuchania muzyki z płyt CD mamy do czynienia z ogromną liczbą
danych składających się z zer i jedynek. Zaletą cyfrowego zapisu danych jest to,
że mogą być dokładnie odczytane, w przeciwieństwie do analogowych sygnałów,
które można odtwarzać jedynie w przybliżeniu. Przy nagrywaniu kolejnych kopii
nośnika analogowego jakość danych będzie się wciąż pogarszać, natomiast dane
cyfrowe pozostaną zawsze takie same.
Integralność formatu to nie jedyna zaleta najnowszych cyfrowych formatów
wideo. Dzięki nim kamery filmowe mogą być jeszcze mniejsze niż w przypadku kamer
8 mm czy Hi-8mm. Kaseta z taśmą MiniDV, używana w nowoczesnych kamerach wideo,
pozwala na miniaturyzację sprzętu. Interfejs FireWire wbudowany we wszystkie
najnowsze kamery, umożliwia podłączenie do dowolnego komputera lub innej kamery,
również wyposażonych w takie złącze. Pozwala to na szybkie przesyłanie danych do
komputera w celu ich późniejszej edycji. *3
1.Początki obrazów
rysowanych światłem |